Zástupci Eduzměny přijeli seznámit Kutnohorsko se svým pilotním projektem

Právě si prohlížíte Zástupci Eduzměny přijeli seznámit Kutnohorsko se svým pilotním projektem
Prezentace Eduzměny v Dačického domě / Foto: Kateřina Hanušová

V lednu bylo Kutnohorsko vybráno Nadačním fondem Eduzměna jako pilotní region pro projekt zaměřený na zkvalitnění vzdělávání a dnes přijeli zástupci Nadačního fondu do Kutné Hory představit konkrétní kroky a plány jak těchto změn dosáhnout.

V Dačického domě si vzal úvodní slovo Zdeněk Slejška, šéf Nadačního fondu Eduzměna. „To, co stačilo našim rodičům, nemůže stačit našim dětem,“ odstartoval prezentaci a pokračoval analýzou stavu českého školství, kdy zveřejnil některá alarmující čísla. Například uvedl, že celých 32 % dětí se netěší do školy, což nás řadí v žebříčku zemí OECD na nelichotivý vrchol. Lépe na tom nejsou ani naši učitelé, kteří podle výzkumu až v polovině případů trpí známkami vyhoření.

Václav Trojan seznamuje účastníky s plány na příštích 5 let / Foto: Kateřina Hanušová

Tuto nepříznivou statistiku se pokusí odborníci Eduzměny v následujících pěti letech změnit nejprve na Kutnohorsku a posléze i v celé ČR. „Vize však musí jít zezdola,“ uvedl konzultant spolupracující organizace EDUin, Václav Trojan a doplnil, že Eduzměna nepřichází do regionu s hotovým řešením, ale že bude během implementace projektu jednotlivé kroky kontinuálně vyhodnocovat a na dílčí výsledky flexibilně reagovat. Upozornil také na velkou osamělost českých učitelů, kteří potřebují možnost sdílet a vyměňovat mezi sebou zkušenosti a vzájemně se podporovat. Určitou formu spolupráce pedagogů již
v regionu odstartoval Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP), přičemž právě aktivní přístup MAPu se stal jedním z rozhodujících kritérií při výběru pilotního regionu.

Průběh výběru vhodného regionu pro pilotní projekt podrobně popsala Monika Hrochová, koordinátorka Nadačního fondu Eduzměna, která zároveň zdůraznila, že nebyl vybrán nejlepší region nýbrž nejvhodnější. „Nešlo o soutěž, ale o to vybrat region, který nám svou rozmanitostí umožní otestovat širokou škálu výzev, a tuto podmínku pro nás Kutnohorsko splňovalo nejlépe,“ upřesnila Monika Hrochová a dodala, že z dotazníků vyplynula také velká ochota spolupráce ze strany jak pedagogů, tak veřejnosti i zřizovatelů škol.

Vít Šnajdr vyjádřil projektu velkou podporu / Foto: Kateřina Hanušová

Na závěr se slova ujal Vít Šnajdr, místostarosta Kutné Hory, který vkládá do projektu velkou důvěru i díky pozitivním zkušenostem získaným v dobách, kdy jako ředitel jedné z kutnohorských základních škol s touto organizací spolupracoval. „Faktem je, že jsme průměrný region a nyní máme před sebou jedinečnou šanci stát se nadprůměrným,“ vyslovil ambiciózní vizi pro Kutnohorsko Vít Šnajdr.

Cílem pilotního projektu je stát se inspirací pro ostatní regiony ČR a zároveň pro vrcholné představitele českého školství. Aktuálně probíhají neformální jednání s ministrem školství, Robertem Plagou, ohledně snížení administrativního zatížení ředitelů škol, nicméně v budoucnu si klade Eduzměna za cíl prosadit mnohem širší změny v českém vzdělávacím systému tak, aby děti chodily do školy rády a byly připravené na výzvy a příležitosti světa 21.století.

Napsat komentář