Archiv aktivit
Aktivity, které probíhaly v rámci projektu MAP I, MAP II a MAP III
Uskutečněno v letech
2016 - 2023
Chceme znát váš názor
rodič jako vítaný partner školy
Workshopy s rodiči
Na workshopech s rodiči jsme podporovali účastníky ve vyjádření jejich očekávání i obav
Workshopy fungovaly jako platformy pro odborná tematická setkání pedagogů a odborníků s rodiči a výměnu příkladů dobré pedagogické praxe. Diskuze probíhaly na téma inovativních metod ve vzdělávání v souvislosti s inkluzivním vzděláváním. Záměrem workshopů bylo mimo jiné podpořit rodiče ve vyjádření jejich očekávání či obav a dalších postojů týkajících se jejich dětí a školní docházky.
Sdílení zkušeností
Workshopy pro učitele
Setkávání pedagogů s odborníky a sdílení zkušeností
Workshopy pro učitele se uskutečňovaly formou setkávání pedagogických pracovníků s odborníky z různých oblastí, debatami nad společným tématem, sdílením zkušeností a hospitacemi ve výuce.
Inspirujeme se navzájem
Kavárny (nejen) pro asistenty pedagoga
V Kavárnách jsem často řešili každodenní starosti asistentů
Nápad na Kavárnu vznikl počátkem roku 2017. Vzorem byl podobný projekt MAS Podlipansko, který se jmenoval „MAP Kavárna pro pedagogy“. Rozhodli jsme se použít podobný formát a nazvali jej Kavárna (nejen) pro učitelky. Chtěli jsme dát prostor pedagogům k vyjádření se o nejpalčivějších problémech inkluze a hledat dobré příklady z praxe, případně upozornit na to, co by se dalo změnit, přizpůsobit. Slovo nejen v závorce znamenalo, že jsem očekávali, že přijdou učitelky se svými asistentkami. Ukázalo se, že asistentky měly velkou potřebu se potkávat a sdílet, tak jsme celý kocept upravili a v Kavárně se setkávaly asistentky.
Tato aktivita v současnosti probíhá pod Týmy duševního zdraví.
Společně jde všechno lépe
bouráme stereotypy na cestě ke vzdělání
Společná cesta
Každý jsme jedinečný
Jednalo se o aktivitu pro žáky 4. ročníků kutnohorských základních škol. Jejím cílem byla podpora rozvoje společného vzdělávání a odbourávání stereotypů ve společnosti.
Společná cesta se skládala ze tří částí:
- Úvodní workshop, jehož záměrem bylo formou hry vyzkoušet, jaké to je být jiný. Workshop vedly dvě lektorky a pracovaly s žáky přímo ve třídě.
2. Společný dětský den ve spolupráci s místními neziskovými organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží. Jedinečná akce, kde měly možnost potkat se vrstevníci, žáci 4. ročníků z celého města, a blíže se poznat.
3. Závěrečná reflexe, jejímž záměrem bylo nejen ohlédnutí za celým projektem, ale i zamyšlení nad tím, jak by mělo vypadat ideální soužití všech členů společnosti. Reflexi vedly opět lektorly a pracovaly ve třídě.
Společná cesta proběhla v letech 2017, 2019 a 2021. První dva ročníky proběhly ve spolupráci s kutnohorskými neziskovými organizacemi, ročník 2021 byl poznamenán epidemií koronaviru. Místo dětského dne žáci navštívily onilne Živou knihovnu, kterou připravila organizace Opim, z.s. Živá knihovna neobsahuje papírové ani elektronické knihy, ale knihy živé. Jsou to autentičtí lidé s vlastními příběhy, kteří se nebojí vyprávět. V bezpečné atmosféře si žáci mohly povídat s člověkem na vozíku, neslyšící osobou, Vitnamcem, Ukrajinkou nebo bývalou uživatelkou drog.
Věříme, že Společná cesta přispěla k většímu porozumění a otevřenosti ve společnosti.
Jak vyprávět dějiny 20. století?
věříme, že předávání zkušeností mezi generacemi je nejpřirozenějším způsobem poznávání historie
Příběhy našich sousedů
Zapojili jsme se do projektu neziskové organizace Post Bellum
Příběhy, na které bychom neměli zapomenout, se během prvního pololetí školního roku 2020/2021 vydali zaznamenat žáci ze základních škol v Kutné Hoře, Uhlířských Janovicích a Týnci nad Labem. Dokumentaristické týmy dětí z osmých a devátých tříd se v listopadu a v prosinci vydali za pamětníky. Jejich úkolem bylo nejen nahrát vyprávění na diktafon, ale pamětnický příběh dále zpracovat a představit svým spolužákům, rodičům, učitelům a veřejnosti. Všechny reportáže, životopisné texty a fotografie ze společných setkání pamětníků s dětmi prezentovaly jednotlivé týmy v červnu roku 2021. Vzpomínky pamětníků zaznamenané dětmi se stanou součástí archivu Paměť národa a budou tak uchovány pro další generace.
Průběh 2. ročníku
- úvodní školení pro učitele proběhlo 28. 1. 2021
- během ledna a února žáci absolvovali online webinář „jak natočit pamětníka“
- v březnu a dubnu se žáci pustili do vlastního natáčení pamětnických příběhů
- krátce po natáčení každá škola absolvovala online webinář na téma „jak vyprávět příběh“
- v květnu své žáci své nahrávky sestříhali za pomoci pracovníků Českého rozhlasu (audio) a Post Bellum (video), vše kvůli koronavirovým opatřením proběhlo online
- závěrečná prezentace se uskutečnila 24. 6. 2021
Průběh 1. ročníku
- úvodní školení pro učitele proběhlo 25.9.2019
- v říjnu jednotlivé týmy absolvovaly workshop „jak natočit pamětníka“
- v listopadu se týmy pustily do vlastního natáčení pamětníků
- 7. ledna 2020 jsme pro zapojené školy připravili workshop na téma „jak vyprávět příběh“
- během ledna a února žáci absolvovali audioworkshopy v ČRo a videoworkshopy v Post Bellum, odkud si odvezou audio/video nahrávku pamětníka
- závěrečná prezentace se uskutečnila 2. 3. 2020
Nadané děti
zde najdete odkazy pro práci s nadanými dětmi
Aktivity pro nadané děti
Jak poznáme nadané děti, jaké typy nadaných rozlišujeme a jak s nimi pracovat
https://www.nadanedeti.cz/domains/nadanedeti.cz/
Portály pro rodiče a pedagogy
Talnet
Talnet je projekt pro zvídavou a nadanou mládež let se zájmem o přírodní a technické vědy i pro jejich učitele z celé České republiky. Talnet nabízí vzdělávací, badatelské a komunikační aktivity z různých oborů fyziky, matematiky, chemie, biologie, geografie a technických disciplín šité na míru zvídavým. Talnet přispívá k zahájení úspěšné studijní a profesní kariéry Talnet pomáhá pedagogům v péči o nadané studenty , informuje o aktivitách pro nadané i mimo Talnet, nabízí seminář pro učitele Talnet poskytuje prostor pro komunikaci, diskuzi a řešení problémů vědeckých i jiných s podobně zaměřenými studenty, umožňuje kontakt s experty v oboru a vytváří tak podmínky pro další rozvoj nadání účastníků Hlavními typy aktivit v Talnetu jsou online kurzy (T-kurzy), práce na vlastních projektech, exkurze na odborná pracoviště s online přípravou (T-exkurze), projektově badatelská aktivita s online přípravou garantů badatelských záměrů (T-expedice), společná soustředění, mezinárodní aktivity a strukturované hry pro jednotlivce i týmy
Pomůcka pro tvorbu IVP a práci s nadanými dětmi na ZŠ – NUV
Krok za krokem s nadaným žákem
Nadaní v předškolním vzdělávání
http://www.fortiq.cz/clanek/teorie-fort-iq-pro-materske-skoly/13/
Online poradna pro učitele a rodiče k aktivitám pro nadané
https://www.talentovani.cz/system-podpory-nadani/poradna
Online kurzy, možnosti studia v angličtině – CTM Praha, kontaktní osoba Jeanne Bočková
Online aktivity pro nadané žáky
online lekce logiky pro děti od 5 let až po dospělé
Výuková videa, materiály pro děti i učitele, bezplatné online lekce a cvičení
Online kurzy, přednášky, diskuse – pro žáky ZŠ a SŠ
Vlastní tvorba příběhů, her a animací – pro děti od 2. třídy ZŠ
https://sites.google.com/view/programov-pribehy2/
Logické hry pro předškolní děti a děti mladšího školního věku
Diagnostika
http://www.nuv.cz/t/nadani/standard-komplexni-diagnostiky-mn
Pedagogickou diagnostiku lze dobře využít Standard diagnostiky mimořádného intelektového nadání.
Přednášky
ttps://audiovideo.rvp.cz/search?search=apiv+a&typ_souboru=
Kateřina Emer -Pro rodiče jsem napsala i příručku (a odevzdala ji jako závěrečku 0:)
tiny.cc/prirucka
ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Koumák pro druháky: rozšiřující pracovní sešit pro všechny druháky, kteří chtějí vědět a přemýšlet ještě víc... Brno: Didaktis, 2016. 184 s. ISBN 978-80-7358-259-3.
ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Koumák pro třeťáky: rozšiřující pracovní sešit pro všechny třeťáky, kteří chtějí víc vědět a přemýšlet ještě víc... Brno: Didaktis, 2017. 160 s. ISBN 978-80-7358-260-9.
BAKKEN, Jeffrey P., ed., OBIAKOR, Festus E., ed. a ROTATORI, Anthony F., ed. Gifted education: current perspectives and issues. Bingley: Emerald, 2014. 237 s. Advances in special education, volume 26. ISBN 978-1-78350-741-2.
BRLICOVÁ, Věra a kol. Koumák pro čtvrťáky: rozšiřující pracovní sešit pro všechny čtvrťáky, kteří chtějí víc vědět a přemýšlet ještě víc... Brno: Didaktis, 2018. 183 s. ISBN 978-80-7358-288-3.
BRLICOVÁ, Věra a kol. Koumák pro páťáky: rozšiřující pracovní sešit pro všechny páťáky, kteří chtějí víc vědět a přemýšlet ještě víc... Brno: Didaktis, 2018. 177 s. ISBN 978-80-7358-289-0.
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, IVANA a kol. Nadání je třeba rozvíjet. Pracovní karty pro nadané žáky 1. stupně základní školy. Most: Most 2000, 2013, 565 s.
BUDÍNOVÁ, Irena. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 200 s. ISBN 978-80-210-9215-0.
COYLE, Daniel. Tajemství talentu. Olomouc: Nakladatelství ANAG, 2015. 222 s. ISBN 978-80-7263-962-5.
CALÁBEK, Pavel et al. Péče o matematické talenty v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 39 s. ISBN 978-80-244-2632-7.
CAMPBELL, James R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. 176 s. ISBN 80-7178-516-4.
CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017. 124 s. ISBN 978-80-262-1248-5.
Činnosti v předškolním vzdělávání: metodické návody k činnostem v jednotlivých oblastech rozvoje dítěte. Praha: Raabe, 2010. Nahlížet – nacházet. ISSN 1804-5146.
ČERMÁK, Vladimír a TURINOVÁ, Lara. Nadaní žáci na základní škole. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005. 50 s. ISBN 80-7044-715-X.
Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky: sborník anotací referátů z mezinárodního semináře: Pedagogická fakulta MU, 15. listopad 2007, Brno. Brno: MSD, 2007. 26 s. ISBN 978-80-7392-004-3.
Dokoupilová, M. Nadané děti na prvním stupni ZŠ. Brno: 2009. 120 s. Diplomová práce. Masarykova univerzita.
EINSTEIN, Albert. Jak vidím svět. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1993, 144 s.
FOŘTÍK, Václav a FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. 126 s. ISBN 978-80-262-0969-0.
FOŘTÍKOVÁ, Jitka et al. Se Šikulou za zvířátky, aneb, Jak zabavit nadané dítě ve věku 3 až 5 let. Praha: Portál, 2010. 68 s. ISBN 978-80-7367-761-9.
FOŘtíková, Jitka. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Praha: NIDM – Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2009. 96 s. ISBN 978-80-86784-75-5.
GRENAROVÁ, Renée, ed. a VÍTKOVÁ, Marie, ed.Cizojazyčná výuka a nadaný žák – Foreign language teaching and a gifted and talented pupil. Masarykova univerzita, 2010. 200 s. ISBN 978-80-210-5375-5.
HARVEY, Steve. Jednejte jako vítěz, myslete jako vítěz: jak objevit, uchopit a rozvíjet své nadání. Praha: Práh, 2016. 190 s. ISBN 978-80-7252-609-3.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. 144 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3857-4.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku: škála charakteristik nadání a její adaptace na české podmínky. Praha: Grada, 2013. 88 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5150-4.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie a kol. Co bychom měli vědět o nadání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 45 s. ISBN 978-80-7435-092-4.
HOMOLKOVÁ, Veronika. Náměty pro přístup k nadaným žákům v běžné škole v předmětu matematika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 79 s. ISBN 978-80-244-4021-7.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 72 s. ISBN 978-80-86723-25-9.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. 79 s. ISBN 978-80-7414-319-9.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 978-80-247-1998-6.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a předškolní věk. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. 81 s. ISBN 978-80-7414-595-7.
HUBATKA, Miloslav. Podpora nadání ve školách: trochu jiný pohled na různé modely a formy podpory nadání na českých školách: příručka pro pedagogy i rodiče. Praha: Verlag Dashöfer, 2020. 120 s. ISBN 978-80-7635-011-3.
HÜTHER, Gerald a HAUSER, Uli. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Praha: Euromedia, 2017. 151 s. ISBN 978-80-7549-325-5.
IDENA : Posuzovací škály a didaktické testy k vyhledávání nadaných žáků. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2013. 50 s. ISBN 978-80-7481-009-1.
JANDA, Miroslav et al. Guiding gifted pupils and students in Czech school. Brno: Masaryk University, 2013. 131 s. ISBN 978-80-210-6557-4.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 131 s. ISBN 80-86856-19-4
KASLOVÁ, Michaela a kol. Nadprůměrné dítě a příprava na školní matematiku [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3156-7.
KOPÁČOVÁ, Jana et al. Matematické uvažovanie detí. Ružomberok: Verbum, 2014. 100 s. ISBN 978-80-561-0162-9.
KOVÁŘOVÁ, Renata a KLUGOVÁ, Iva. Edukace nadaných dětí a žáků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 88 s. ISBN 978-80-7368-430-3.
KOVÁŘOVÁ, Renata. Nadaný žák v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 124 s. ISBN 978-80-7464-394-1.
KRAFFT, Thomas von. Test nadání. Praha: Ikar, 2003. 135 s. ISBN 80-249-0257-5.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris, 2003. 394 s. ISBN 80-89018-53-X.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadaný žiak: na základnej, strednej a vysokej škole. Bratislava: Iris, 2012. 543 s. ISBN 978-80-89256-87-7.
MACHŮ, Eva a kol. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. 135 s. ISBN 978-80-7454-316-6.
MALINOVÁ, Dagmar. Nadání je třeba rozvíjet. Metodická příručka pro pedagogické pracovníky v rámci projektu. Most: Most 2000, 2013, 58 s.
MAŇÁK, Josef, ed., ŠVEC, Štefan, ed. a ŠVEC, Vlastimil, ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 134 s. ISBN 80-7315-102-2.
MERTIN, Václav, ed. a GILLERNOVÁ, Ilona, ed.Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. 247 s. ISBN 978-80-7367-627-8.
MÖNKS, F. J. a YPENBURG, Irene H. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. 98 s. ISBN 80-247-0445-5.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. 172 s. ISBN 978-80-247-5089-7.
MÜHLFEIT, Jan a NOVOTNÁ, Kateřina.Odemykání dětského potenciálu. Brno: Management Press, 2018. 271 s. ISBN 978-80-7261-562-9.
MÜHLFEIT, Jan a NOVOTNÁ, Kateřina.Odemykání dětského potenciálu: každé dítě je originál [zvukový záznam]. Brno: Management Press, 2019.
1 audiodisk (7 hod., 34 min., 56 sek.).
MUÑOZ, Isabel a KENT, Jane. Génius Albert Einstein. Praha: Dobrovský s.r.o., 2019. 41 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-7585-182-6.
Nadané dítě: portál pro rodiče a pedagogy, kterým záleží na rozvoji nadání a talentu jejich dětí [online]. [Znojmo]: Miloslav Hubatka [cit. 10. 11. 2020]. Dostupné z: http://www.nadanedite.cz
NATIONAL GEOGRAPHIC. 17-Year-Old Cancer Researcher Already Making an Impact. In:Youtube [online]. 8. 1. 2015 [cit. 10. 11. 2020]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=JhiBD_WjDbA&ab_channel=NationalGeographic
NOMI screeningová metoda. [online]. [Hradec Králové]: Pedagogicko-psychologická poradna Královéhradeckého kraje cit. 10. 11. 2020]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/pppkhk.cz/info/dalsi-informace/informace-pro-ms/screeningova-metoda-nomi
PASCH, Marvin et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
PERIČ, Tomáš a kol. Identifikace sportovních talentů. Praha: Karolinum, 2010. 247 s. ISBN 978-80-246-1881-4.
PERIČ, Tomáš a BŘEZINA, Jan. Jak nalézt a rozvíjet sportovní talent: průvodce sportováním dětí pro rodiče i trenéry. Praha: Grada Publishing, 2019. 224 s. ISBN 978-80-271-0527-4.
PFEIFFER, Steven I., ed., SHAUNESSY-DEDRICK, Elizabeth, ed. a FOLEY-NICPON, Megan, ed. APA handbook of giftedness and talent. Washington, DC: American Psychological Association, 2018. 691 s. ISBN 978-1-4338-2696-2.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 164 s. ISBN 978-80-210-5014-3.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. 213 s. ISBN 978-80-7367-990-3.
PORTEŠOVÁ, Šárka et al. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Jak poznat nadání? In:Youtube [online]. 11. 9. 2015 [cit. 10. 11. 2020]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=sFKOVBRSezw&feature=emb_logo&ab_channel=%C5%A0%C3%A1rkaPorte%C5%A1ov%C3%A1
PORTEŠOVÁ, Šárka a kol. 20 principů: shrnutí a doplnění pro český kontext: 20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání tvořivých, talentovaných a nadaných žáků od mateřské po střední školu. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2019. 12 s. ISBN 978-80-7578-014-0.
POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Máš nadání na hádání. Praha: Portál, 2014. 118 s. ISBN 978-80-262-0736-8.
Sborník výstupů z projektu a příkladů dobré praxe z krajů: podpora talentů v přírodovědných a technických oborech v slovensko-českém příhraničí. Brno: Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu, 2014. 101 s. ISBN 978-80-260-6815-0.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie.Praha: Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
SIAUD-FACCHIN, Jeanne. Příliš inteligentní na to být šťastný?: výjimečná inteligence – dar či prokletí? Praha: Ekopress, 2017. 227 s. ISBN 978-80-87865-34-7.
SIMISTER, C. J. Vaše chytré dítě. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-3514-3.
SOKOLOVÁ, Hana, POKORNÁ, Alena a FIŠEROVÁ, Markéta. Školní zralost a nadané dítě. Praha: Raabe, 2020. 150 s. ISBN 978-80-7496-453-4.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. 158 s. ISBN 978-80-271-0512-0.
ŠENEKLOVÁ, Jitka, ed. Práce s talentovanou mládeží: sborník příspěvků z mezinárodní konference konané 25 –27. září 2008 v Brně – Working with Talented Youth: collection of abstracts of all lectures given at the international conference held on 25-27 Sep 2008 in Brno, Czech Republic. Brno: Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu, 2008. 239 s. ISBN 978-80-254-3376-8.
ŠIMONÍK, Oldřich, ed., ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, ed. a ŠŤÁVA, Jan, ed. Nadaní žáci – výzva pro učitele: sborník anotací referátu [sic] z mezinárodního semináře = Talented Pupils – Call Appeal for Teacher: annotations of papers from an international workshop. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 27 s. ISBN 978-80-210-5023-5.
ŠIMONÍK, Oldřich. Talent a nadání ve vzdělávání: sborník anotací referátů z mezinárodního semináře: seminář se konal 7. září 2010 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 25 s. ISBN 978-80-210-5274-1.
ŠKRABÁNKOVÁ, Jana. Talent: is it really a gift?Ostrava: University of Ostrava, 2014. 202 s. ISBN 978-80-7464-683-6.
ŠVRČEK, Jaroslav. Gradované řetězce úloh v práci s matematickými talenty.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 129 s. ISBN 978-80-244-4018-7.
Talent nezná hranic: sborník příspěvků z mezinárodní konference konané 21.–22. října 2010 v Praze – Talent Without Borders: collection of abstracts of all lectures given at the international conference: 21st-22nd October, 2010, Prague, Czech Republic. [Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2010]. 144 s. ISBN 978-80-87449-04-2.
TOMLINSON, Carol A., ed. Differentiation for gifted and talented students. Thousand Oaks: Corwin Press, ©2004. xxxiv, 236 s. Essential readings in gifted education; 5. ISBN 1-4129-0430-7.
VIČAR, Michal. Sportovní talent: komplexní přístup. Praha: Grada Publishing, 2018. 288 stran. ISBN 978-80-271-0841-1.
Vrtišková Nejezchlebová, Lenka. Budiž světlo! A lék začne v těle zabíjet nádor. Mladá česká vědkyně bude svůj nápad rozvíjet v New Yorku. In: Denikn.cz [online]. 15. 7. 2019 [cit. 10. 11. 2020]. Dostupné z: https://denikn.cz/161651/budiz-svetlo-a-lek-zacne-v-tele-zabijet-nador-mlada-ceska-vedkyne-bude-svuj-napad-rozvijet-v-new-yorku/
Vyhláška č.27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění. [online]. 2016 [cit.
- 11. 2020]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/vyhl.27-2016-od_1.1.2020.pdf
Zákon č. 561/2004 Sb., Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění. [online]. 2004 [cit. 10. 11. 2020]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-c-561-2004-sb-o-predskolnim-zakladnim-strednim-vyssi