Co přesně děláme v MAP IV

Naše aktivity

Níže uvedené implementační aktivity vycházejí z priorit a cílů obsažených ve Finálním dokumentu MAP SO ORP Kutná Hora, resp. ve Strategickém rámci MAP do roku 2025 v návaznosti na dané aktivity v Akčních plánech na roky 2023, 2024 a 2025. 

Cílem setkání je podpořit budouvání kapacit pro pedagogický leadership, koncepční rozvoj škol, společné informování, vzdělávání, sdílení dobré praxe a plánování partnerských aktivit při řešní probémů a potřeb. 

Několikrát do roka se vyjíždíme inspirovat do vybraných MŠ a ZŠ mimo region. Navštívená škola je volana s ohledem na inovativní přístup ke vzdělávání, úroveň pedagogického leadershipu a přání škol z Kutnohorska.

Jedná se o pravidelná setkání pedagogů MŠ a ZŠ, v rámci kterých mají možnost seznámit se s kolegy z dalších škol, sdílet dobrou praxi, vzájemně se podpořit a obohatit vlastní pedagogickou práci. Setkání jsou vedena odborníky s mnohaletou praxí, frekvence setkání jsou jednou za 5-6 týdnů a lze se přidat kdykoli v průběhu roku.

Pravidelná setkání učitelů různých škol zaměřená na rozvoj pedagogických schopností a dovedností v oblasti moderních didaktických forem nad rámec jednotlivých předmětů.

Setkání učitelů 1. stupně ZŠ zaměřená na rozvoj pedagogických schopností a dovedností v oblasti moderních didaktických forem a podpory formativního přístupu. 

Setkávání pedagogů MŠ a 1. stupně ZŠ, která se věnují prohlubování schopností identifikovat silné a slabší stránky dítěte a zaměřit se na jeho potřeby. 

Školám nabízíme metodiku socio-emočního učení RRRR (respekt, rozmanitost, rovnost, resilience) a proškolení pedagogů. Metodika navazuje na stávající i nově plánované RVP a otevírá klíčová témata jako jsou: silné stránky osobnosti, zvládání stresu a náročných situací, vyhledání pomoci, gender nebo poznávání vlastní identity.

Celoroční projekt, který přichází s nápady jak běžnou školní výuku zpestřit hrou. Děti v koloběhu roku reálně prožijí cestu od zrníčka po upečení vlastního chleba. Projekt provází od vytvoření vlastního políčka a vysetí obilí přes pozorování klíčení, sklízení až po mletí obilí na mouku, zadělávání těsta a pečení chleba. 

Pravidelná volnočasová aktivita, která je zaměřena na rozvoj schopností a dovedností dětí potřebných pro docházku do mateřských škol. 

Sdílení je důležité

vzdělávání pro ředitelky a ředitele

Setkání vedení všech škol na Kutnohorsku

pravidelná facilitovaná setkávání určená vedoucím pracovníkům škol (MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠ)

z území SO ORP Kutná Hora

Cílem setkání je podpořit budování kapacit pro pedagogický leadership, koncepční rozvoj škol, společné informování, vzdělávání, sdílení dobré praxe a plánování partnerských aktivit pro řešení problémů a potřeb.

Setkání probíhají 3x během školního roku (září, únor, červen). Vedení škol má na těchto setkáních možnost vybrat si témata, kterými se chce ve spolupráci zabývat a k jednotlivým tématům jsou zváni lektoři nebo specialisté na danou problematiku. Pravidelně spolupracujeme s organizacemi Step by Step, JOB – spolek pro inovace, Unie rodičů a dalšími, které jsou nositeli témat vycházejících z identifikovaných potřeb vedoucích pracovníků na Kutnohorsku.

 

exkurze do MŠ a ZŠ

Inspirativní návštěvy mimo region

návštěv se účastní lektor, který skupinu doprovází

Několikrát do roka vyjíždíme na Exkurze do vybraných škol (MŠ, ZŠ) mimo region s cílem inspirovat se tamní pedagogickou praxí a získat náměty pro vlastní školu. Navštívená škola je volena s ohledem na úroveň pedagogického leadershipu a inovativního přístupu ke vzdělávání, zohledňujeme při výběru škol pro návštěvy specifické požadavky škol z Kutnohorska. 

Účastníci mají možnost sdílet a vyměňovat si zkušenosti s pedagogy hostitelské školy a díky zacílení návštěvy posilovat vlastní roli jako pedagogického lídra ve škole. V rámci inspirativních návštěv se učitelé a ředitelé škol seznamují s jiným prostředím a s jinou kulturou škol, mají možnost nahlédnout do hodin a inspirovat se novými metodami výuky. 

Velkou přidanou hodnotou těchto návštěv je také přítomnost průvodce/lektora, který skupinu doprovází a díky němuž dochází k pozorování příležitostí a situací relevantních pro proces učení.

Metodická centra

Podporujeme logopedickou prevenci

setkánáví pedagogů MŠ a prvního stupně ZŠ

Metodické centrum pro pedagogickou diagnostiku

posilování šancí na hladký přechod mezi MŠ a ZŠ

Pravidelná setkání pedagogů MŠ a 1. stupně ZŠ, která se věnují prohlubování schopností identifikovat silné a slabší stránky dítěte a zaměřit se na jeho potřeby. Cílem je individualizovaný přístup v předškolním vzdělávání, posilování šancí na hladký přechod mezi MŠ a ZŠ a především naplňování potenciálu každého žáka. 

Ve školním roce 2023/2024 se zaměřujeme na logopedickou prevenci v MŠ, která má velký význam pro správný vývoj komunikačních dovedností u dětí. V rámci setkání si účastníci vyzkouší různé aktivity a cvičení která pomáhají dětem rozvíjet správné a adekvátní komunikační dovednosti, budou průběžně zaškoleni na identifikaci příznaků možných problémů s řečí a komunikací. To jim umožňuje lépe porozumět potřebám dětí a individualizovat výuku. 

Ve školním roce 2024/2025 se věnujeme aktivitám na podporu psychického zdraví a profesního rozvoje pedagogů MŠ. Jednotlivá setkání v průběhu školního roku se budou postupně věnovat tématům: setkání s vnitřním kritikem, prevence a zvládání syndromu vyhoření, rozlišování emocí u nás samých, rozlišování emocí u dětí, sebepéče a rovnováha mezi prací a osobním životem, tvorba a podpora dobře fungujícího kolektivu. Témata setkání reflektují potřeby pedagogů.

Podporujeme formativní přístup

probíhá formou zážitkových lekcí

Metodické centrum pro rozvoj kompetencí pedagogů 1. stupně ZŠ

lekce probíhají v tandemu lektor + účastník

Pravidelná setkání učitelů 1. stupně ZŠ zaměřená na rozvoj pedagogických schopností a dovedností v oblasti moderních didaktických forem a podpory formativního přístupu. V rámci této aktivity navazujeme na setkání, která v území probíhala od začátku školního roku 2021/2022 pod hlavičkou projektu Eduzměna Kutnohorsko. Setkání v prvním školním roce se opírala o zkušenosti lektorek, druhý školní rok pak o aktivitu samotných účastníků – konkrétně o ukázky z jejich vlastní výuky. 

Ve školním roce 2023/2024 jsou setkání nadále koncipována jako zážitkové lekce, kdy si učitelé v roli svých žáků zkouší konkrétní dovednost, lekci poté společně reflektují. Ve spolupráci s kolegy nové dovednosti plánují a poté individuálně realizují ve škole. Součástí setkání jsou i předem připravené lekce v tandemu s lektory s cílem postupného přenosu lektorské role na účastníky z území.

Ve školním roce 2024/2025 k první, metodické části setkání vedené lektorkami přibude i druhá část, zaměřená na podporu pedagogů pomocí vzájemné skupinové reflexe WANDA, která řeší konkrétní vzdělávací či výchovné problémové situace z praxe.

Rozvíjíme klíčové kompetence

žák jako aktivní účastník svého učení

Metodické centrum pro rozvoj moderních didaktických forem

cílí na dovednosti učitelů, které stojí nad obsahem výuky

Pravidelná setkání učitelů různých škol zaměřená na rozvoj pedagogických schopností a dovedností v oblasti moderních didaktických forem nad rámec jednotlivých předmětů. Navazuje na setkání k rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti, která probíhala v rámci MAP I – MAP III, ale cílí na dovednosti učitelů, které stojí nad obsahem výuky – např. na smysluplné pojmenování cílů hodiny, plánování podle struktury E-U-R, na různé způsoby, jak aktivovat žáky, jak si vyčlenit čas na reflexi atd. Setkání metodického centra jsou proto vhodná pro pedagogy 1. i 2. stupně ZŠ napříč předměty.  

Setkání jsou koncipována cyklů po třech setkáních, na kterých si účastníci zažijí společné učení v roli žáků, návštěvu konkrétní vyučovací hodiny, její reflexi,  společné plánování a přenos do praxe. Témata, jsou přizpůsobena zájmu pedagogů, ve školním roce 2024/2025 se v rámci metodického centra zaměřujeme na podporu začínajících učitelů. Formát metodického centra by měl přinést několik benefitů:

  • rozvoj stávajících a navázání nových vazeb mezi učiteli v regionu, rozvoj kolegiální spolupráce a podpory
  • posílení podpory učitelů, kteří hledají nové cesty k rozvoji svých učitelských dovedností
  • podpora začínajících učitelů napříč školami v regionu
  • přenos rozvíjeného konceptu až k dětem ve třídách
  • nastavení systému, který bude udržitelný i po skončení projektové podpory (věříme, že si učitelé tímto způsobem mohou předávat své know-how)

Termíny jednotlivých setkání včetně přihlašovacího formuláře najdete v Kalendáři na webových stránkách www.cpv-kh.cz

Podpora managementu třídních kolektivů

Podporujeme duševní zdraví žáků

respekt, rozmanitost, rovnost, resilience

Socio-emoční učení v rámci třídního kolektivu

blízké vztahy bez násilí

Školám nabízíme metodiku socio-emočního učení RRRR (respekt, rozmanitost, rovnost, resilience), která byla vyvinuta v Austrálii a následně adaptována pro potřeby českých škol experty ze Society for All, z.s. (SOFA). Tato moderní metodika navazuje na stávající i nově plánované RVP a otevírá klíčová témata jako jsou: silné stránky osobnosti, zvládání stresu a náročných situací, vyhledání pomoci, gender nebo poznávání vlastní identity. Tato aktivita s cílem podpořit duševní zdraví žáků je rozdělena na práci s třídními učiteli (proškolení v dané metodě a posílení kompetencí v oblasti managementu třídního kolektivu) a přímou práci s žáky (tematický cyklus workshopů). 

Záměrem je proškolení třídních učitelů a pracovníků Školního poradenského pracoviště, aby se práce se školními kolektivy stala součástí vzdělávacího procesu a aby byl na jednotlivých školách podpořen wellbeing. 

Součástí implementační aktivity bude i unikátní program prevence násilí v blízkých vztazích s názvem Blízké vztahy bez násilí, na kterém se podíleli přední norští experti z organizace Alternative to Violence a Centra Locika společně se SO-FA. Cílem programu je předat informace, kompetence, otevřenost k tématu násilí, vyslat jasný signál, že násilí nelze schvalovat a získat korektivní zkušenost a motivaci ke změně. Pilířem programu je osvětový film Všude dobře, doma nejlíp?, který problematiku poutavým způsobem představuje, a doprovodný sešit pro žáky Důkaz lásky nebo násilí?. Tento sešit poskytuje základní vhled do problematiky a zároveň obsahuje úkoly k reflexi a diskuzi. Program je zaměřený na žáky 2. stupně a odborně jej zaštítí proškolený průvodce.

Škola hrou

celoroční komunitní projekt spolupráce dětí, učitelů a rodičů

Život chleba

cyklus chleba v koloběhu roku

Celoroční projekt, který přichází s nápady jak běžnou školní výuku zpestřit hrou. Děti v koloběhu roku reálně prožijí cestu od zrníčka po upečení vlastního chleba. Projekt provází od vytvoření vlastního políčka a vysetí obilí přes pozorování klíčení, sklízení až po mletí obilí na mouku, zadělávání těsta a pečení chleba. Projekt nabízí aktivity, které je možné zařadit do běžného vyučování i do projektové výuky. Vyvrcholením jsou společné dožínky spojené s kulturním programem. Během celého projektu je prostor různými způsoby zapojit rodiče, místní pamětníky nebo odborníky, zároveň tak propojit generace a rozvíjet vztahy v rámci komunity. Pedagogové zapojení do projektu se mohou opřít o vypracovanou metodiku “Život chleba – průvodce celoročním projektem pro první stupeň ZŠ a činorodé rodiče”, která vznikla v rámci implementace MAP II a lektora/konzultanta, který bude poskytovat odbornou metodickou podporu.

Odkaz na proběhlé ročníky, metodiku a jednotlivé pracovní listy najdete zde.

Příprava na školku

podpora pregramotnosti

Celoroční kroužek pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí ve věku 3–6 let

volnočasová aktivita ve spolupráci s NZDM Archa

Jedná se o aktivitu v sociálně vyloučené lokalitě ubytovny Lorec realizovanou pracovníky sociální služby NZDM Archa, který se v prostředí dobře orientuje a má navázané kontakty s jednotlivými rodinami. Pravidelná volnočasová aktivita je zaměřena na rozvoj schopností a dovedností dětí potřebných pro docházku do mateřských škol

V rámci kroužku probíhá podpora pregramotností u dětí předškolního věku – čtenářské gramotnosti (za využití romské literatury), matematických představ a logického myšlení. Záměrem je usnadnění přechodu dětí do předškolního vzdělávání a při přípravě na vzdělávání v běžné základní škole.